Sunday, 28 October 2018

PERBEZAAN PENGGUNAAN ANTARA MICROSOFT POWERPOINT DENGAN PREZI



MICROSOFT POWERPOINT 
VS 
PREZI


Image result for microsoft powerpoint vs prezi


MICROSOFT POWERPOINT
Microsoft PowerPoint ialah program persembahan kini dibangunkan oleh Microsoft, untuk digunakan pada kedua-dua sistem operasi Microsoft Windows dan Apple Macintosh. PowerPoint, pada mulanya dinamakan "Presenter", telah dicipta oleh Forethought Inc.. Versi Microsoft PowerPoint telah dilancarkan secara rasmi pada 22 Mei 1990, sebagai sebahagian daripada suite Microsoft Office. PowerPoint berguna untuk membantu membangunkan format persembahan berdasarkan slaid dan pada masa ini adalah salah satu program persembahan berdasarkan slaid yang paling biasa digunakan boleh didapati. Microsoft juga telah mengeluarkan aplikasi PowerPoint untuk digunakan pada sistem operasi mudah alih Apple dan Android.


PREZI
Prezi adalah perisian untuk persembahan berasaskan internet (SaaS). Sebagai tambahan kepada persembahan, Prezi juga boleh digunakan sebagai alat untuk meneroka dan berkongsi idea tentang kanvas maya. Prezi lebih unggul kerana program ini menggunakan en: Zoom Pengguna Antara Muka (ZUI), yang membolehkan pengguna Prezi untuk zum masuk dan keluar pada media persembahan mereka.




Secara umumnya, Microsoft Powerpoint dan Prezi merupakan aplikasi yang digunakan untuk membuat presentasi secara digital. Sebagai pengguna bagi kedua-dua aplikasi tersebut, memang dapat dirasai perbezaan dalam penggunaan kedua-dua aplikasi ini.

Perbezaan paling ketara adalah ketika proses membuat slide dimana Powerpoint tidak memerlukan penggunaan internet manakala prezi secara keseluruhanya memerlukan internet dan melibatkan pembayaran dalam talian bagi mendapatkan pakej penuh tanpa limitasi untuk menggunakan aplikasi Prezi. Sebagai tambahan, prezi hanya memberikan tempoh percubaan selama 30 hari sahaja dan mempunyai limitasi dalam menggunakan ketetapan lain seperti muat turun hasil kerja dan menggunakan templates. Selain itu, prezi memerlukan penggunanya untuk membuat akaun Prezi manakala Powerpoint hanya perlu dimuat turun tanpa perlu membuat akaun.

Melalui paparan pula, Prezi mempersembahkan paparan yang lebih menarik berbanding Powerpoint kerana Prezi melibatkan pertunjukan slide secara zum masuk dan zum keluar. Aplikasi prezi juga menyediakan tema yang lebih variasi dan menarik namun sukar untuk memasukkan simbol matematik. Microsoft Powerpoint juga tidak kurang hebatnya kerana terdapat pelbagai penggunaan warna, huruf, animasi, teks serta gambar. Bagi presentasi menggunakan video, prezi hanya perlu memasukkan video dan video akan dimainkan secara automatik sebaik sahaja tiba giliran video untuk dipersembahkan. Manakala powerpoint memerlukan pengguna untuk menekan mana-mana butang yang ditetapkan untuk memainkan video.

Walaupun kedua-dua aplikasi ini mempunyai perbezaan masing-masing namun ia dapat memberikan hasil presentasi yang baik sekiranya kita dapat memahirkan diri dalam menggunakannya. Membuat presentasi ataupun persembahan yang baik dapat mempengaruhi fokus audien untuk menerima sesuatu yang kita ingin sampaikan melalui visual.


SCRATCH


MENCIPTA ANIMASI DAN PERMAINAN VIDEO DENGAN APLIKASI SCRATCH



SCRATCH adalah bahasa pengaturcaraan yang memudahkan untuk membuat cerita interaktif, animasi, permainan video, muzik, dan seni. Seterusnya dapat berkongsi ciptaan anda di web.

Dalam tugasan yang diberikan iaitu mencipta permainan video yang mudah dan animasi. Bagi saya, saya tidak memahami secara total ketika pertama kali melayari aplikasi scratch. Walaupun cuba diajar langkah demi langkah oleh pensyarah namun saya tetap tidak dapat memahami cara untuk menggunakan Scratch. Antara perkara yang saya tidak faham adalah untuk memilih dan menyusun Script yang betul. Setiap item dalam Script mempunyai fungsi tertentu jika digunakan. Cara penyelesaian uantuk masalah yang dihadapi oleh saya adalah dengan menghafal setiap item dan fungsinya melalui tontonan Youtube.

Ketika mencipta permainan video, pensyarah menunjukkan cara-cara yang tepat untuk mencipta script yang betul. Item data dalam Script merupakan item yang paling penting bagi mencipta permainan video dalam aplikasi Scratch ini kerana ia mengawal dan menetapkan skor permainan selain item seperti motion, look, event dan control yang berfungsi lebih kepada mencipta pergerakan sprite.

Apa yang menyedarkan saya, sekiranya Scratch dipelajari dengan lebih serius maka kita boleh mencipta pelbagai permainan, animasi, carita interaktif, muzik mahupun seni dengan mudah yang dapat dijadikan bahan pengajaran dan pembelajaran yang menarik dan berkualiti di sekolah. Saya yakin jika ilmu berkenaan aplikasi Scratch dikuasai dengan baik maka profil sebagai guru alaf baru dapat dilihat dengan jelas oleh murid-murid khususnya dan masyarakat umumnya.


Dengan menggunakan Scratch, saya telah menghasilkan satu video dan dua permainan video.

(PERINGATAN: SILA KLIK "THIS PAGE" DAN SETERUSNYA "ALLOW")

"THE MEOW MEOW"

TUGASAN PENCIPTAAN ANIMASI
(klik ikon bendera hijau untuk tonton)
"JOE THE RED SHARK"

TUGASAN PENCIPTAAN PERMAINAN VIDEO
(klik ikon bendera hijau untuk main)

Arahan permainan: GERAKKAN TETIKUS UNTUK MENGGERAKKAN IKAN YU MERAH KEMUDIAN SASARKAN IKAN SAHAJA UNTUK MENGUTIP MATA. MATA AKAN KEMBALI KOSONG JIKA TERMAKAN SOTONG.



PERMAINAN VIDEO "PONGBALL" 
(JUST FOR FUN)
(klik ikon bendera hijau untuk main)

Arahan permainan: GERAKKAN TETIKUS KEATAS DAN KEBAWAH UNTUK MENGAWAL BET PEMAIN. PASTIKAN BOLA DIPUKUL BAGI MENGELAKKAN PEMAIN KOMPUTER MENDAPAT MATA, SKOR KEMENANGAN APABILA MENCAPAI ANGKA 3


SCRIPT "PONGBALL"




"SELAMAT MENONTON DAN BERMAIN"


GOOGLE DRAWING DAN AUTODRAW


APLIKASI GOOGLE DRAWING DAN AUTODRAW





GOOGLE DRAWING

Google Drawing adalah perisian peringkaran berasaskan web yang dibangunkan oleh Google. Ia membolehkan pengguna untuk bekerjasama dalam masa nyata untuk membuat carta aliran, carta organisasi, laman web wireframe, peta minda, peta konsep, dan jenis rajah lain. Google Drawing juga tersedia sebagai aplikasi Chrome yang berfungsi di luar talian, yang tersedia dari Web Chrome Store. Google Drawing dihoskan dalam Google Drive dan semua fail yang dibuat dengan aplikasi adalah secara default disimpan ke Google Drive. Ia pada mulanya diperkenalkan pada 12 April 2010 sebagai Google Drawing Docs, alat untuk membuat lukisan dalam Google Docs.

Google Drawing membolehkan berbilang pengguna untuk membuka dan mengedit lukisan secara serentak dalam masa nyata. Ia mengandungi sebahagian daripada ciri-ciri dalam Slaid Google tetapi dengan templat yang berbeza. Pengguna boleh memasukkan imej dari pemacu keras tempatan atau dari Web, serta bentuk, anak panah, scribbles dan teks. Google Drawing telah menetapkan simbol carta alir dan bentuk lain yang boleh diseret dan digugurkan. Pengguna boleh memindahkan, mengubah saiz dan memutarkan objek, dan menggunakan penyambung garis dan garis lurus. Lukisan boleh dimasukkan ke dalam dokumen, hamparan atau persembahan Google yang lain. Lukisan juga boleh diterbitkan dalam talian sebagai imej atau dimuat turun dalam format standard seperti JPEG, SVG, PNG, atau PDF.


AUTODRAW

Menyedari bahawa ramai di antara kita mengalami kesukaran dengan lukisan, alat online terbaru Google "AutoDraw" akan menjadi penyelamat bagi semua yang ingin membuat lukisan tetapi mengalami kesulitan untuk berdepan dengan pen dan kertas. Dengan memanfaatkan kuasa kepintaran Artificial Intelligence (AI), Google telah membangunkan otak elektronik yang dapat mengenali sebahagian besar tulisan dan coretan sehingga menjadikan lukisan garis profesional.



Tugasan AUTODRAW
BOLA TAMPAR



Tugasan AUTODRAW
THE LION KING



Tugasan GOOGLE DRAWING
SELF POTRAIT


        Aplikasi Google Drawing dan Autodraw merupakan aplikasi yang dapat dicapai dengan hanya menggunakan capaian internet sahaja. Bagi saya, menggunakan aplikasi ini adalah amat mengujakan kerana dapat melukis menggunakan aplikasi digital dan ternyata saya tidak berkelebihan dalam menggunakan aplikasi ini kerana tidak terlalu terdedah dengan aplikasi seumpamanya. Pertama kali menggunakannya terasa kekok kerana tidak dapat mengendalikan tools yang disediakan dalam aplikasi dengan baik namun dibantu oleh pensyarah.

Selepas itu, saya cuba mempelajari sendiri untuk menggunakan aplikasi ini dengan bantuan dari Youtube sehinggalah saya menghasilkan self potrait menggunakan Google Drawing. Untuk kedua-dua aplikasi ini, saya lebih berminat menggunakan Google Drawing kerana mempunyai lebih banyak pilihan untuk menghasilkan karya seni berbanding Autodraw yang agak terhad penggunaannya. Walaupun menghasilkan self potrait menggunakan Google Drawing mengambil masa yang lama kerana banyak perincian dilakukan untuk setiap sudut gambar seperti mencari warna yang sesuai dan mengesan cahaya terang dan gelap pada bahagian muka, namun, proses tersebut bagi saya adalah amat membantu saya untuk meningkatkan kemahiran dalam mengendalikan perisian digital terutamanya dala menghasilkan karya seni visual. Bagi aplikasi Autodraw pula, saya hanya menghasilkan suasana orang bermain bola tampar dengan hanya menggunakan 3 gambar iaitu bola tampar, orang dan net bola tampar. Tiga gambar tersebut hanya disusun dengan komposisi yang betul bagi menampakkan keadaan seorang lelaki melakukan smash pada bola tampar kemudian memasukkan warna yang sesuai agar lebih menarik. Manakala gambar THE LION KING hanya menggunakan dua image auto dan selebihnya dihasilkan menggunakan tools draw sahaja iaitu tidak melibatkan sebarang imej automatik dan dihasilkan secara bebas. Aplikasi autodraw ini bagi saya kurang mencabar dan terlalu mengongkong pengguna untuk menghasilkan sesuatu yang lebih kreatif namun lebih sesuai untuk proses pengenalan kepada kanak-kanak dalam bidang seni digital umumnya.

Secara keseluruhannya, aplikasi Google Drawing dan Autodraw ini amat sesuai untuk dijadikan alat untuk mengajar di sekolah nanti terutamanya bagi kelas pendidikan seni visual kerana mudah untuk dipelajari sekiranya diberi tunjuk ajar yang betul. Oleh itu, saya rasa bertanggungjawab untuk memperkayakan diri saya untuk mempelajari aplikasi ini dengan lebih serius agar saya dapat membawa ilmu ini kepada murid-murid kelak serta berasa yakin untuk mengajar kerana memiliki ilmu dalam bidang digital umumnya.