Sunday, 28 October 2018

SCRATCH


MENCIPTA ANIMASI DAN PERMAINAN VIDEO DENGAN APLIKASI SCRATCH



SCRATCH adalah bahasa pengaturcaraan yang memudahkan untuk membuat cerita interaktif, animasi, permainan video, muzik, dan seni. Seterusnya dapat berkongsi ciptaan anda di web.

Dalam tugasan yang diberikan iaitu mencipta permainan video yang mudah dan animasi. Bagi saya, saya tidak memahami secara total ketika pertama kali melayari aplikasi scratch. Walaupun cuba diajar langkah demi langkah oleh pensyarah namun saya tetap tidak dapat memahami cara untuk menggunakan Scratch. Antara perkara yang saya tidak faham adalah untuk memilih dan menyusun Script yang betul. Setiap item dalam Script mempunyai fungsi tertentu jika digunakan. Cara penyelesaian uantuk masalah yang dihadapi oleh saya adalah dengan menghafal setiap item dan fungsinya melalui tontonan Youtube.

Ketika mencipta permainan video, pensyarah menunjukkan cara-cara yang tepat untuk mencipta script yang betul. Item data dalam Script merupakan item yang paling penting bagi mencipta permainan video dalam aplikasi Scratch ini kerana ia mengawal dan menetapkan skor permainan selain item seperti motion, look, event dan control yang berfungsi lebih kepada mencipta pergerakan sprite.

Apa yang menyedarkan saya, sekiranya Scratch dipelajari dengan lebih serius maka kita boleh mencipta pelbagai permainan, animasi, carita interaktif, muzik mahupun seni dengan mudah yang dapat dijadikan bahan pengajaran dan pembelajaran yang menarik dan berkualiti di sekolah. Saya yakin jika ilmu berkenaan aplikasi Scratch dikuasai dengan baik maka profil sebagai guru alaf baru dapat dilihat dengan jelas oleh murid-murid khususnya dan masyarakat umumnya.


Dengan menggunakan Scratch, saya telah menghasilkan satu video dan dua permainan video.

(PERINGATAN: SILA KLIK "THIS PAGE" DAN SETERUSNYA "ALLOW")

"THE MEOW MEOW"

TUGASAN PENCIPTAAN ANIMASI
(klik ikon bendera hijau untuk tonton)
"JOE THE RED SHARK"

TUGASAN PENCIPTAAN PERMAINAN VIDEO
(klik ikon bendera hijau untuk main)

Arahan permainan: GERAKKAN TETIKUS UNTUK MENGGERAKKAN IKAN YU MERAH KEMUDIAN SASARKAN IKAN SAHAJA UNTUK MENGUTIP MATA. MATA AKAN KEMBALI KOSONG JIKA TERMAKAN SOTONG.



PERMAINAN VIDEO "PONGBALL" 
(JUST FOR FUN)
(klik ikon bendera hijau untuk main)

Arahan permainan: GERAKKAN TETIKUS KEATAS DAN KEBAWAH UNTUK MENGAWAL BET PEMAIN. PASTIKAN BOLA DIPUKUL BAGI MENGELAKKAN PEMAIN KOMPUTER MENDAPAT MATA, SKOR KEMENANGAN APABILA MENCAPAI ANGKA 3


SCRIPT "PONGBALL"




"SELAMAT MENONTON DAN BERMAIN"


No comments:

Post a Comment