Saturday, 15 December 2018

PLICKERS



PENGGUNAAN PLICKERS SEBAGAI ALAT PdPc
Image result for plickers
Laman web PLICKERS: https://www.plickers.com/library



Plickers menggunakan konsep 'hi-tech, low tech'. Hanya guru perlukan akses internet. Soalan dipaparkan dan murid akan menunjukkan jawapan mereka menerusi kad Plickers. Setiap kad adalah unik untuk setiap murid. Murid perlu menunjukkan kad mereka mengikut sudut jawapan pada kad. Kad-kad mereka akan diimbas menggunakan smartphone dan data akan dimuatnaik kepada set-set soalan. Pada paparan, akan kelihatan jawapan murid dan analisis boleh didapatkan. Sesuai untuk kelas yang tiada akses komputer atau internet. Alatan yang diperlukan plickers adalah komputer, internet, printer dan kertas.

Dengan adanya plickers ini, alat pembelajaran semakin pelbagai demi menyahut saranan pendidikan alaf ke-21. Melalui plickers ini, guru tidak perlu berasa keberatan untuk menggunakan teknologi untuk mengajar sekolah yang mempunyai kekurangan dari segi kemudahan teknologi.


KELEBUHAN PLICKERS
·         Mudah setup
·         Hanya perlukan peranti dan paparan skrin dari guru
·         Hanya perlukan smartphone guru untuk scan jawapan murid
·         Tidak perlukan internet dan boleh dibuat dalam kelas biasa
·         Kertas plickers unique code murid boleh diulang guna untuk beberapa kelas lain

KEKURANGAN PLICKERS
·         Mengambil masa untuk scan jawapan murid
·         Sesetengah murid boleh menjadi bosan kerana ada waktu senggang antara soalan dan masa scan
·         Perlu print code tersebut






Friday, 14 December 2018

PHOTOSHOP ANIMATION


MENGHASILKAN HEADER WORDPRESS MENGGUNAKAN ADOBE PHOTOSHOP


Bagi animasi yang telah saya hasilkan, saya memilih ayat “welcome to my page” sebagai kata aluan dalam header Wordpress saya. Saya juga memasukkan sekali latar belakang yang diubahsuai bagi menampakkan header saya lebih menarik.




Ini pula merupakan animasi percubaan kali pertama, dari segi fungsi adalah betul namun tidak mempunyai latar belakang dan desain huruf yang menarik.



Tugasan pada kuliah lalu adalah membuat animasi menggunakan aplikasi photoshop. Tujuan animasi ini dibuat adalah untuk diletak sebagai header pada Wordpress. Pada mulanya, pensyarah mengarahkan untuk membuka aplikasi Adobe Photoshop. Semasa di dalam kelas, terdapat dua versi photoshop yang digunakan oleh pelajar iaitu Photoshop versi cs6 dan cc. Kedua-dua versi ini terdapat sedikit perbezaan namun masih mempunyai fungsi serupa.

Pensyarah memberi tunjuk ajar langkah demi langkah dalam membuat animasi menggunakan Photoshop. Untuk langkah pertama, kami diarahkan untuk menentukan saiz pixel berdasarkan saiz yang telah ditetapkan dalam header wordpress masing-masing. Saiz pixel setiap seorang adalah berlainan kerana berlainan tema. Selepas menetapkan saiz pixel, kami dikehendaki untuk membuat satu ayat pendek untuk diletakkan di dalam header. Kemudian mengubah suai paparan ayat tersebut mengikut cita rasa dan kreativiti masing-masing. Selepas itu, duplicate layer untuk ayat dan latar belakang mengikut jumlah huruf. Bermula dari bawah, padam setiap satu huruf sehingga ke layer ayat yang penuh. Setelah itu, pergi ke window dan klik timeline. Tujuan timeline ini adalah untuk mengumpulkan setiap layer dan dimainkan mengikut urutan seperti video. Akhir sekali, simpan dalam bentuk GIF.

Perkara baru yang dipelajari adalah pengalaman baru dalam mengsplorasi kelebihan Photoshop. Sebelum ini, saya sendiri tidak tahu bahawa Photoshop boleh digunakan untuk menghasilkan animasi selain berfungsi untuk mengedit gambar dan sebagainya.